Špecifikácie motorových olejov
Viskozitná klasifikácia SAE
Viskozita (čiže miera vnútorného trenia) mazacieho oleja nie je konštantná veličina, ale mení sa v závislosti od vonkajších podmienok. Počas činnosti motora prichádza k zmenám teploty a tlaku a je žiaduce, aby sa viskozita oleja v týchto podmienkach menila čo najmenej. Závislosť viskozity oleja od teploty je vyjadrená tzv. viskozitným indexom (VI). Čím vyššia je hodnota VI, tým menej sa mení viskozita pri zmenách teploty motora a tým je olej kvalitnejší. Viskozitný index býva uvedený v katalógoch výrobcov automobilových mazív.
Pre bežné označenie viskozitných vlastností motorového oleja sa používa výlučne klasifikácia SAE (Society of Automotive Engineers, USA). Táto norma používa pre klasifikáciu olejov 6 zimných tried (označených číslom a "W") a 5 letných tried (označených číslom). Číslo je len názvom triedy a nevyjadruje vzťah k žiadnej fyzikálnej veličine.
Zimné triedy*: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W a 25W
Letné triedy*: 20, 30, 40, 50 a 60
*) norma SAE J300
Zimné označenie
Vymedzuje tzv. štartovateľnosť motora pri nízkych teplotách. Všeobecne platí, že čím nižšie je číslo zimnej triedy, tým nižšia môže byt teplota okolia pri zachovaní tekutosti oleja dostatočnej pre ľahké zapínanie motora (t.j. olej nie je príliš "hustý"). Oleje 0W umožňujú bezproblémové štartovanie motora aj pri teplotách pod -50 °C, oleje 5W pri teplotách okolo - 40 °C atď. (platí to len orientačne, tento údaj do značnej miery závisí od typu a veľkosti motora).
Letné označenie
Garantuje dostatočnú viskozitu oleja pri vysokých letných teplotách. Všeobecne platí, že čím vyššie je číslo letnej triedy, tým vyššia môže byt teplota okolia pri zabezpečení dostatočného mazania motora (t.j. olej nie je príliš "riedky"). V praxi sa ukázalo, že v európskych klimatických podmienkach úplne postačujú triedy 40, resp. 50, oleje triedy 60 môžu zapríčiniť mierne zníženie výkonu motora.
V súčasnej dobe sa prakticky výhradne používajú tzv. viacstupňové (multigrade) motorové oleje, ktoré umožňujú celoročné bezpečné mazanie motora v rozličných klimatických podmienkach. Označujú sa kombináciou zimnej a letnej triedy, typické sú napr.: 0W-40, 5W-40 alebo 5W-50, 10W-40 a 15W-40.
Hraničné teploty motorových olejov
SAE 0W = okolo -40°C
SAE 5W = okolo -35°C
SAE 10W = okolo -30°C
SAE 15W = okolo -25°C
SAE 20W = okolo -20°C
SAE 25W = okolo -15°C
SAE 40 = okolo 40°C
SAE 30 = okolo 30°C
SAE 50 = okolo 50°C
(viz. obrázok)
Klasifikácia ACEA (Association des Constructeurs
Européens dAutomobile, EU)
Asociácia európskych konštruktérov vozidiel nahradila v roku 1991 CCMC (Združenie konštruktérov automobilov), ktoré vzniklo ako reakcia na to, že špecifikácia API plne nevyhovuje pre európske typy motory, ktoré sa od amerických konštrukčne líšia. Rozdielne účely použitia motorových olejov sú v európskej klasifikácii ACEA popísané písmenami:
A - motorové oleje pre benzínové motory osobných vozidiel
B - pre maloobjemové naftové motory osobných a dodávkových vozidiel
C - pre naftové motory osobných automobilov s filtráciou častíc vo výfuku
E - pre naftové motory úžitkových vozidiel
- A1 - tzv. kategória pre motorové oleje sporiace palivo, s veľmi nízkou High-Temperature-High-Shear-Viskosity (HTHS, < 3,5 mPa.s). Prednostné viskozitné triedy sú XW-30 a XW-20
- A2 - kategória pre konvenčné a ľahkobežné motorové oleje
- A3 - kategória pre konvenčné a ľahkobežné motorové oleje s vyššími požiadavkami ako A2. Prekračuje požiadavky ACEA A2 v stratách odparovaním podľa Noacka, v čistote piestov a oxidačnej stabilite.
- A4 - kategória určená pre vysokovýkonné motorové oleje pre použitie v benzínových motoroch osobných vozidiel s priamym vstrekovaním.
- A5 - kategória pre konvenčné a ľahkobežné motorové oleje. Odpovedá ACEA A3, avšak so zníženou HTHS viskozitou. V skúšobnom motore musí byť v zrovnaní s referenčným olejom 15W-40 preukázaná úspora paliva 2,5 %.
- B1 - motorové oleje sporiace palivo, s veľmi nízkou High-Temperature-High-Shear-Viskosity (odpovedajúce A1)
- B2 - kategória pre konvenčné a ľahkobežné motorové oleje
- B3 - kategória pre konvenčné a ľahkobežné motorové oleje. Požiadavky prekračujú ACEA B2 v opotrebovaní vačiek, čistote piesta a vo viskozitnej stabilite pri znečistení sadzami
- B4 - nová kategória pre naftové motory s priamym vstrekovaním (TDI).
- B5 - Odpovedá ACEA B4, avšak so zníženou HTHS viskozitou. V skúšobnom motore musí byť v porovnaní s referenčným olejom 15W-40 preukázaná úspora paliva 2,5 %.
- C1 - nová trieda od 10/2004 pre naftové motory osobných vozidiel s filtráciou častíc vo výfuku. Obsah sulfátového popola max. 0,5%. So zníženou HTHS (Ford).
- C2 - nová trieda od 10/2004 pre naftové motory osobných vozidiel s filtráciou častíc vo výfuku. Obsah sulfátového popola max. 0,8%. HTHS > 2,9 mPas (Peugeot).
- C3 - nová trieda od 10/2004 pre naftové motory osobných vozidiel s filtráciou častíc vo výfuku. Obsah sulfátového popola max. 0,8%. HTHS > 3,5 mPas (Daimler-Chrysler a BMW).
- C4 - nová trieda od 02/2007 pre naftové motory s filtráciou pevných častíc vo výfukových plynoch, max. obsah síry 0,5 %. HTHS max. 3,5 mPas (Renault)
- E1 - neplatná
- E2 - odpovedá ACEA E2
- E3 - neplatná od 10/2004
- E4 - kategória založená na MB 228.5. Bez motorovej skúšky OM 364 A, namiesto toho Mack T8 and T8E, dlhší interval výmeny oleja, vhodné pre motory EURO III.
- E5 - neplatná od 10/2004
- E6 - pre motory s recirkuláciou výfukových plynov s/bez filtrácie častíc so systémami selektívnej katalytickej redukcie, doporučené pre motory s filtráciou častíc v kombinácii s bezsírnatou naftou, obsah sulfátového popolu < 1 % (hmot.)
- E7 - pre motory bez filtrácie častíc - väčšina motorov s recirkuláciou výfukových plynov a väčšina motorov so selektívnou katalytickou redukciou, obsah sulfátového popolu max. 2% (hmot.)
Klasifikácia API (American Petroleum Institute, USA)
Triedy API (API = American Petroleum Institute) informujú o amerických požiadavkách a kvalitatívnych kritériách, ktoré motorový olej spĺňa. Podľa tejto normy rozlišujeme motorové oleje podľa použitia na oleje pre benzínové motory, označené písmenom "S" (z angl. Service) a na oleje pre naftové motory, označené písmenom "C" (z angl. Commercial). Väčšina olejov je použiteľná pre oba typy motorov a je potom označená kombináciou oboch písmen, napr. SG/CF-4. Naftové motory osobných automobilov zatiaľ neboli podľa API klasifikované.
API - BENZÍNOVÉ MOTORY
- SA - oleje bez prísad pre motory pracujúce v miernych podmienkach s malým zaťažením (1940-1950)
- SB - oleje obsahujúce jednoduché prísady proti tvorbe vysoko tepelných usadenín, nízko tepelných kalov, proti korózii a opotrebovaniu (1951-1963)
- SC - oleje s prísadami proti vysoko tepelným usadeninám, nízko tepelným kalom, korózii a opotrebovaniu (1964-1967)
- SD - aditivované oleje s detergentnými a dispergačnými prísadami (1968-1971)
- SE - oleje pre veľmi namáhané motory vyrobené v rokoch (1971-1979)
- SF - oleje pre veľmi namáhané motory vyrobené v rokoch (1980-1988)
- SG - oleje pre motory, ktoré spĺňajú najprísnejšie požiadavky na minimalizáciu opotrebenia a tvorby kalov (1989-1993)
- SH - oleje do motorov rovnakého určenia ako oleje výkonnostnej triedy SG, sú však testované so sprísnenými požiadavkami na reprodukovateľnosť motorových skúšok podľa Code of Practice. Táto trieda prakticky zaručuje možnosť maximálneho využívania výmenných intervalov odporučených výrobcami automobilov (1993-1996)
- SJ - oleje do moderných vysoko náročných benzínových motorov (1996-2001)
- SL - oleje pre moderné benzínové motory ( 2001-2004)
- SM - oleje pre najmodernejšie benzínové motory vyrábané po roku 2004
- SN - nová kategória zavedená od r.2010, vyššia oxidačná a teplotná stabilita, zvýšená ochrana turbodúchadiel, vyššia kontrola emisií a nižšia spotreba paliva.
API - NAFTOVÉ MOTORY
- CA - oleje do nepreplňovaných naftových motorov spaľujúcich palivo s malým obsahom síry v miernych prevádzkových podmienkach (1940-1960)
- CB - oleje do nepreplňovaných naftových motorov spaľujúcich palivo s väčším obsahom síry, sú v nich prísady proti korózii a vysoko tepelným usadeninám (1949-1964)
- CC - oleje do mierne preplňovaných naftových motorov pracujúcich pri vysokých otáčkach a veľkom zaťažení, s palivom so širokými kvalitatívnymi parametrami, ktoré vyžadujú veľmi účinnú ochranu proti vysoko tepelným usadeninám a proti korózii ložísk (1964-1970)
- CD - oleje do preplňovaných naftových motorov spaľujúce motorovú naftu s premenlivým a vysokým obsahom síry
- CD-II - oleje pre dvojtaktné dieselové motory
- CE - oleje do preplňovaných a super preplňovaných naftových motorov pracujúcich v ťažkej prevádzke. Môžu nahrádzať aj oleje triedy CD (od 1983)
- CF - oleje do 4-taktných naftových motorov najmä terénnych automobilov spaľujúce motorovú naftu s obsahom síry nad 0,5 %
- CF-2 - oleje pre dvojtaktné naftové motory vyžadujúce účinnú kontrolu oteru a tvorby usadenín
- CF-4 - oleje pre rýchlobežné naftové motory pracujúce najmä v diaľničnej prevádzke
- CG-4 - oleje pre rýchlobežné naftové motory spaľujúce v diaľničnej prevádzke motorovú naftu s obsahom síry 0,05 % a pri terénnom použití motorovú naftu s obsahom síry 0,5 % (od 1995)
- CH-4 - oleje pre 4-taktné vysokootáčkové dieselové motory (od 1998)
- CI-4 - oleje pre vysokorýchlostne ťažko pracujúce motory s recirkuláciou výfukových plynov (EGR) (od 2002), spĺňajúce emisné limity od roku 2004
- CJ-4 - oleje pre štvortaktné naftové motory spaľujúce palivo s obsahom síry max. 0,5 % spĺňajúce emisné limity 2007 pri použití filtra pevných častíc. (PDF)
- Okrem uvedených špecifikácií sú výrobcovia, ktorí požadujú prevedenie vlastných skúšok.
- VW 500 00 - ľahkobežné oleje pre benzínové a nepreplňované naftové motory.
- VW 501 01 - konvenčné viacrozsahové motorové oleje bez ľahkobežného charakteru pre benzínové a nepreplňované naftové motory
- VW 502 00 - ľahkobežné oleje pre benzínové motory pri sťažených podmienkach použitia
- VW 503 00 - nová norma pre benzínové motory osobných vozidiel s predĺženými intervalmi výmeny oleja (WIV: 30.000 km, 2 roky). Prekračuje požiadavky 502 00, (HTHS > 2,9 mPa.s)
- VW 503 01 - norma pre preplňované benzínové motory osobných vozidiel s predĺženými intervalmi údržby, napr. AUDI S3, TT (HTHS > 3,5 mPa.s)
- VW 504 00 - nová norma VW pre vozidlá so systémom Longlife-Service i bez neho. Pre benzínové motory.
- VW 505 00 - celoročný motorový olej pre preplňované i nepreplňované naftové motory
- VW 505 01 - celoročný motorový olej špeciálne pre naftové motory Pumpe-Düse (čerpadlo-tryska)
- VW 506 00 - norma pre naftové motory s predĺženým intervalom údržby (WIV: 50.000 km, 2 roky, HTHS > 2,9 mPa.s)
- VW 506 01 - nová norma pre naftové motory Pumpe-Düse (čerpadlo-tryska) s predĺženým termínom údržby (WIV).
- VW 507 00 - nová norma VW pre vozidlá so systémom Longlife-Service i bez neho. Pre naftové motory s filtráciou častíc.
- MB 228.1 - viacrozsahové oleje pre preplňované naftové motory, intervaly výmeny oleja až do 30.000 km
- MB 228.3 - motorové oleje SHPD pre vysoko preplňované naftové motory, predĺžené výmeny oleja až do 45.000 km
- MB 228.5 - motorové oleje UHPD (Ultra-High-Performance-Diesel) pre vysoko preplňované naftové motory, predĺžené intervaly výmeny oleja v ľahkých triedach až do 45.000 km. V ťažkých triedach je možná výmena oleja až do 160.000 km (servisný ukazovateľ).
- MB 228.51 - motorové oleje UHPD zhodné s MB 228.5 so zvláštnymi požiadavkami na filtráciu častíc pre EURO IV
- MB 229.1 - motorové oleje pre benzínové a naftové motory osobných vozidiel. Má vyššie požiadavky v porovnaní s ACEA A2-96/A3-96 a B2-96/B3-96.
- MB 229.3 - motorové oleje pre osobné s predĺženými intervalmi výmeny oleja (30.000 km).
- MB 229.31 - výkonovo odpovedá 229.3. Pre naftové motory s filtráciou častíc vo výfuku.
- MB 229.5 - motorové oleje pre osobné automobily s predĺženým intervalom výmeny oleja (20.000 km) , znížené emisie škodlivín.
- MB 229.51 - motorové oleje pre osobné vozidlá s benzínovými a naftovými motormi s filtráciou častíc vo výfuku. Predĺžený interval výmeny oleja (20.000 km).
- BMW Specialöl - motorové oleje pre benzínové motory do r. 1998 alebo pre naftové motory
- BMW Longlife-98 - motorové oleje pre špeciálne benzínové motory od r. 1998
- BMW Longlife-01 - motorové oleje pre špeciálne benzínové motory od 09/01
- BMW Longlife-01FE - motorové oleje pre určité benzínové motory od r. v. 2001
- BMW Longlife-04 - motorové oleje pre určité motory od r. v. 2004
- GM-LL-A-025 - motorové oleje pre benzínové motory osobných automobilov, úspora paliva
- GM-LL-B-025 - motorové oleje pre naftové motory osobných automobilov, úspora paliva
- GM DEXOS1, DEXOS2 - celosvetovo platná norma od roku 2009 pre oleje používané v servisoch, nahrádza predchádzajúce špecifikácie GM-LL-A-25 a GM-LL-B-25
- Ford WSS M2C912-A1 - oleje pre benzínové a naftové motory s výnimkou 1,9 TDI (Ford Galaxy) a 1,4 TDCI (Ford Fiesta)
- Ford WSS M2C913-A - motorový olej pre benzínové a dieselové motory do dátumu výroby 03/2002, SAE 5W-30. Táto špecifikácia spĺňa ILSAC GF-2, ACEA A1-98 a B1-98 a ďalšie požiadavky na Ford.
- Ford WSS M2C913-B - špecifikácia vydaná pre Európu ako prvonáplňových olejov používaných na mazanie benzínových motorov a naftových motorov. HTHS 2,9-3,5 mPa.s, SAE 5W-30. Olej musí spĺňať všetky požiadavky ILSAC GF-2 a GF-3 špecifikácií, ACEA A1 a B1-98-98 špecifikácií a ďalších požiadaviek Ford.
- Ford WSS M2C917-A - oleje pre 1,9 TDI naftové motory (Ford Galaxy) zodpovedá taktiež norme VW 505.01
- Ford WSS M2C934-A - oleje so zníženou HTHS a Low SAPS viskozitnej triedy SAE 5W-40, pre vozidlá vybavené filtrom pevných častíc (DPF). Zodpovedá ACEA A5/B5 a ACEA C1 špecifikácií.
- Ford WSS M2C934-B - je najnovší motorový olej Low SAPS (znížený obsah sulfátového popola, fosforu a síry), spĺňa ACEA A1/B1, ACEA A5/B5, ACEA C1 špecifikácie. Viskozitná trieda SAE 5W-30, HTHS = 2,9 mPa.s. Vhodný pre motory s (DPF)
- Ford WSS M2C937-A - olej HTHS s vysokou stabilitou viskozity stredný obsah SAPS, vhodný pre (DPF) a všetky typy palív. Zodpovedá API SM / CF, ILSAC GF-4, ACEA A3-04/B4-04/C3-04. Motorový olej pre nový Focus RS viskozitnej triedy SAE 0W-40.
- Ford WSS-M2C920-A - Motorový olej pre benzínové a dieselové motory, viskozitnej triedy SAE 0W-30, zodpovedá ACEA A5/B5, ILSAC GF-2
- Ford WSS-M2C921-A - olej pre dieselové motory, viskozitnej triedy SAE 10W-30, zodpovedá API CH-4 a ACEA E5
- Ford WSS-M2C925-A - olej iba pre benzínové motory, viskozitnej triedy SAE 5W-20, zodpovedá ACEA A1/B1, ILSAC GF-3
- Ford WSS M2C913-C - plne spätne kompatibilný Low SAPS (znížený obsah sulfátového popola, fosforu a síry) olej pre benzínové a dieselové motory. Odporúčaný pre všetky aplikácie, ktoré v súčasnej dobe vyžadujú špecifikácia Ford M2C913-A a Ford M2C913-B. Zodpovedá ACEA A5/B5, ILSAC GF-4. Nový motorový olej poskytujúci ďalšie výhody, ako je znížená spotreba pohonných hmôt, zlepšená ekológia prevádzky a vysoká odolnosť voči bionaftovým palivám.
- RN0700 - oleje pre benzínové motory
- RN0710 - oleje pre naftové motory bez filtra pevných častíc
- RN0720 - oleje pre naftové motory s filtrom pevných častíc
PSA PEUGEOT-CITROËN (Stellantis)
- PSA B71 2290 - špecifikácia z roku 2009 predpisuje nízky obsah SAPS, vhodná pre motory vybavené filtrom pevných častíc DPF a spĺňajúce emisné normy EURO 5. Špecifikácia vychádza z ACEA C2 alebo C3 s dodatočnými firemnými testami PSA
- PSA B71 2294 - špecifikácia z roku 2009. Vychádza z ACEA A3/B4 s dodatočnými PSA testami
- PSA B71 2295 - olej pre motory vyrobené do roku 1998. Vychádza zo špecifikácie ACEA A2/B2
- PSA B71 2296 - špecifikácia z roku 2009. Vychádza z ACEA A3/B4 s dodatočnými PSA testami
- PSA B71 2312 - špecifikácia vyvinutá pre moderné motory "Blue HDi" vybavené systémami SCR (Selective Catalyst Reduction), ktoré redukujú emisie za pôsobenia močoviny AdBlue. Oleje tejto špecifikácie majú vylepšené mazacie schopnosti za studena - tekutosť
- Fiat 9.55535-G1 - oleje pre "Fuel Economy" motory s predĺženým intervalom výmeny
- Fiat 9.55535-G2 - oleje pre štandardné benzínové motory
- Fiat 9.55535-H2 - oleje pre benzínové motory zabezpečujúce vysoký výkon a vysokú viskozitu pri vysokých teplotách. Tejto špecifikácii vyhovujú oleje spĺňajúce API: SM, ACEA A3-04/B3-04
- Fiat 9.55535-H3 - oleje pre veľmi výkonné benzínové motory
- Fiat 9.55535-D2 - oleje pre štandardné naftové motory
- Fiat 9.55535-M2 - oleje s predĺženým intervalom výmeny spĺňajúce špecifikácie ACEA B3-04/B4-04, GM-LL-B-025
- Fiat 9.55535-N2 - oleje pre preplňované benzínové a naftové motory s predĺženým intervalom výmeny s minimálnymi požiadavkami ako ACEA A3/B4-04
- Fiat 9.55535-S1 - oleje s predĺženým intervalom výmeny pre benzínové a naftové "Fuel Economy" motory vybavené katalyzátorom alebo filtrom DPF. Môžu sa použiť oleje ACEA C2
- GM-LL-A-025 – motorové oleje pre benzínové motory osobných automobilov, úspora paliva
- GM-LL-B-025 – motorové oleje pre naftové motory osobných automobilov, úspora paliva
Klasifikácia olejov pre benzínové dvojtaktné motory
Motorové oleje pre dvojtaktné motory motocyklov, mopedov, skútrov, kosačiek a motorových píl sa klasifikujú najčastejšie podľa
API (USA)
- API TA - oleje pre mopedy a iné malé motory
- API TB - oleje pre skútre a iné vysokozaťažiteľné motory - 50 až 200 ccm
- API TC - oleje pre vysokozaťažiteľné, vysokoobrátkové motory
JASO (Japonsko)
- JASO FA - oleje pre mopedy a iné malé motory
- JASO FB - oleje pre skútre a iné vysokozaťažiteľné motory - 50 až 200 ccm JASO FC - oleje pre vysokozaťažiteľné, vysokoobrátkové motory
- JASO FC - oleje pre rôzne vysokovýkonné motory motocyklov
- JASO FD - ako JASO FC plus vylepšené vlastnosti proti tvorbe usadenín, vytvárania karbónu, znížená dymivosť a detergencia
Klasifikácia ILSAC (International Lubricants Standardization and Approval Committee)
ILSAC špecifikácia vznikla začiatkom 90-tych rokov z iniciatívy AAMA (American Automobile Manufacturers Association, ktorá reprezentuje DaimlerChrysler Corporation, Ford Motor Company a General Motors Corporation) a asociáce japonských výrobcov automobilov JAMA (Japan Automobile Manufacturers Association).
- ILSAC GF-1 - špecifikuje oleje, ktoré spĺňajú API SH a Energy Conserving II (EC-II). Špecifikácia bola uvedená v roku 1990 a modernizovaná v roku 1992. Definovala minimálne požiadavky na oleje používané v amerických a japonských automobiloch
- ILSAC GF-2 - nahradila GF-1 v roku 1996. Olej musel vyhovovať špecifikácii API SJ a EC-II. GF-2 viskozitné triedy: 0W-30, 0W-40, 5W-20, 5W-30, 5W-40, 5W-50, 10W-30, 10W-40 a 10W-50. Boli sprísnené požiadavky na penivosť, obsah fosforu, lepšie vlastnosti pri nízkych a vysokých teplotách
- ILSAC GF-3 - špecifikuje oleje, ktoré spĺňajú API SL a EC-II. Sú vhodné pre predĺžené intervaly výmeny, prísnejšie emisné limity a úsporu paliva
- ILSAC GF-4 - podobná ako API SM ale naviac vyžaduje splnenie testov VIB Fuel Economy Test (ASTM D6837)
- ILSAC GF-5 - vydaná v októbri 2010 pre vozidlá do roku výroby 2011. Špecifikácia kladie vyššie nároky na úsporu paliva, zlepšenú ochranu vložiek piestov a turbokompresorov pri vysokých teplotách, nižšia tvorba usadenín a ochranu pri prevádzke na zmesi etanolu až do E-85
- ILSAC GF-6 - zatiaľ v príprave. Pravdepodobne bude rozdelená na dve podskupiny. ILSAC GF-6A bude plne spätne kompatibilná s ILSAC GF-5 ale ponúkne vyššiu úsporu paliva a lepšiu ochranu motora. ILSAC GF-6B podobná s ILSAC GF-5A ale v ponuke budú oleje s nižšou viskozitou ako napr. xW-16. Táto viskozitná trieda je optimalizovaná pre motory zamerané na úsporu paliva. GF-6 bude poskytovať ochranu pred opotrebením predzápalu pri nízkych otáčkach (LSPI) a rozvodovej reťaze a zároveň zlepší čistotu piestov a spotrebu paliva. GF-6 je najnovší štandard výkonu motorového oleja ILSAC zameraný na zlepšenie spotreby paliva a zlepšenie schopností motora pre osobné automobily. Tento nový štandard nahradí súčasný štandard ILSAC GF-5. Každá nová úroveň štandardu je spätne kompatibilná s predchádzajúcou generáciou.
- GF-6 bude poskytovať ochranu pred opotrebením predzápalu pri nízkych otáčkach a rozvodovej reťaze a zároveň zlepší čistotu piestov a spotrebu paliva.